מקפה ועד לוונדר – כיצד חוש הריח שלנו משפיע עלינו?

בישום למשרד

כולנו מודעים לחשיבות החושים שלנו, שכן הם אלה שמסייעים לנו לנווט בעולם ביעילות. עם זאת, כאשר אנו מדברים על החושים, לרוב שני החושים שנייחס להם את החשיבות הגדולה ביותר הם חוש הראייה וחוש השמיעה. חוש הריח, בו אנו עושים שימוש על בסיס שעתי לכל הפחות, הוא חוש שאנו נוטים שלא לייחס לו חשיבות רבה, ולעיתים קרובות – אנו אפילו לא שמים לב שהוא "שם". חשוב לדעת כי למעשה, לחוש הריח השפעה אדירה על גוף האדם, הן בפן הפיזיולוגי, הן בפן הפסיכולוגי ואף בפן הנפשי. לפניכם כל מה שצריך לדעת על האופן שבו חוש הריח שלנו משפיע עלינו, כמו גם איך ניתן לרתום אותו לטובתנו.

השפעה פיזיולוגית

בפן הפיזיולוגי, חוש הריח שלנו עשוי להשפיע עלינו כך שהוא ממש ישנה את ההרגשה הפיזית שלנו. ריח של קפה, למשל, עשוי לגרום לנו לעוררות; ריח של לוונדר עשוי לסייע לנו לחוש רגועים יותר; וריח רע עשוי לגרום לנו לתחושות ממש לא נעימות – החל מכאבי ראש ובחילות ועד למיגרנות והקאות. כאשר אנו מריחים ריח רע, הגוף שלנו אוטומטית מזהה את הסביבה שאנו נמצאים בה כמקום לא בטוח, וכתוצאה מכך, אנו עלולים לחוות תחושות פיזיות קשות של סלידה וגועל.

השפעה נפשית ופסיכולוגית

בשל העובדה שחוש הריח שלנו מאוד אינטואיטיבי ומסייע לגוף לזהות מצבים של סכנה, לא מן הנמנע שכאשר אנו מריחים ריח רע ואיננו יכולים להתרחק ממנו – העניין יגרום לנו לעצבנות, אי שקט וחוסר ריכוז. הסיבה לכך נובעת מכך שהגוף שלנו זועק לנו שאנו נמצאים בסביבה לא בטוחה, וכתוצאה מכך, הוא נהיה דרוך יותר.

כיצד ניתן לרתום את חוש הריח שלנו לטובתנו?

כפי שניתן לראות, חוש הריח שלנו יכול להשפיע עלינו באופן טוב או באופן רע. על מנת שנוכל לרתום את חוש הריח שלנו לטובתנו, מומלץ להיעזר במפיצי ריח שונים, אשר יסייעו לנו להשיג את האפקט הפסיכולוגי או הפיזיולוגי הרצוי לנו. כך, למשל, אם אנו לחוצים במיוחד, רצוי להפיץ בחדר ריח של לוונדר, ואם אנו מנסים ללמוד לקראת בחינה – רצוי להיעזר בריחות כמו קפה.